روستای ازون اوبا

 
روستای ازون اوبا
 
اوزون‌اوبه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی جنوبی بخش سراجو شهرستان مراغه واقع شده‌است.و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390،جمعیت آن 92 نفر ودارای 24خانوار بوده‌است.
 

مختصات جغرافیای روستای اوزون اوبا

37درجه 11 دقیقه 97 ثانیه 46 درجه 24 دقیقه 58 ثانیه جغرافیایی قرار گرفته است. و با روستاهای قطان(قاطان)، سرکار آباد هم مرز است.

روستای اوزون اوبه در 30 کیلومتری جنوب شرقی مراغه و 11 کیلومتری جنوب شرقی جاده آسفالت مراغه به هشترود(سراسکندی) در یک موقیعیت کوهستانی قرار دارد. از محصولات عمده غلات، حبوبات و صنایع دستی رایج جاجیم بافی است(یونس مروارید).

 

وجه تسمیه روستای اوزون اوبا
اوزون در لغت نامه های ترکی مثل بهزادی، ارک، دیل دنیز و... به معنی دراز و بلند به کار رفته است. مثلا در فرهنگ آذربایجانی به فارسی بهزادی به معنی دراز، بلند و طویل بکار رفته است.

اوبا:چادر، محل بر افراشتن چادر کوچ نشینان. خانه و مسکن. آبادی و ده(لغت نامه بهزادی).

درفرهنگ لغت ارک: اویماق، اویا، اووا، اوبا، ائو. بو سؤز اوبه شکلیندا فارسجادا ایشله نیر. گوچبه چادیری، گوچبه لرین چادری قوردوقلاری یئر. بیر نئچه ائودن عیبارت اولان کند(ده و روستا- village).

اوبّا: بطور کلی کوچ و اسکان عشایر به صورت دسته جمعی میباشد که اینکار از نظر سهولت کوچ و اسکان و تبادل نظر و همکاری در موارد و رفت و برگشت به ییلاق و قشلاق به آنها  کمک و مساعدت نموده و آن ها را در این زمینه یاری و مدد می دهد . این گروه چند نفره (( بطور معمول یک ایل یا طایفه است )) که در اصطلاح عشایر شاهسون یک اوبّا تلقّی می شود ولی از نظر کلی به محلی گفته میشود که یک طایفه یا ایل در محدوده ای که مشخص میباشد و چادرهای ( کومه - آلاچیق ) خود را در انجا برپا میکنند اوبّه گفته می شود.

 

در کتاب مغان در گستره تاریخ نوشته عزیز ا... قلمی چنین اشاره می شود: ایل از مجموع چند طایفه به وجود می آید. هر طایفه از چند تیره، هر تیره از چند گوبک و هر گوبک از چند اوبه و هر اوبه از چند خانوار تشکیل می شود.

ایل- طایفه- تیره(گوبک) – اوبه – خانواده
 
نتیجه
اوزن+ اوبا
اوزون:طویل و بلند.
اوبا:محلی که عشایر(چند تیره) چادرهای خود را در آنجا بر پا می کنند هر چند در اصل معنای چند تیره را می دهد. از آنجا که چند تیره محل مخصوص به خود را داشتند رفته رفته اوبا به محل اتراق اطلاق شده است.
اوزون اوبا به معنی روستا یا محلی که در آن چند تیره چادرهای خود را در آنجا بر پا می کردن و چند ماهی از سال را در این محل اتراق داشتند.
اوبای بزرگ عشایر(چند تیره).

 

 

سعیدستارنژاد دانشجوی کارشناسی ارشد باستان شناسی دانشگاه سراسری محقق اردبیل

09148289512

saeidsattarnejad@yahoo.com

   










<
من

23 مهر1390 09:16

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
روز دوشنبه 26مهرماه
استاد باریشماز در برنامه اوبا
که تهیه کننده ان مراغه ای است
ساعت 22 حضور مییابند
لازم به ذکر است که استاد عباسی برای اولین بار است که در برنامه زنده تلویزیونی حضور می یابند

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود