روستاي ينگجه

 
 
 
روستاي ينگجه
 
با تشکر از جناب آقای حسن جهانبینی که این مطلب  را ارسال نموده است(با تغییرات جزئی)
 
 ینگجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی شمالی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390،جمعیت آن 1756 نفر ودارای 491خانوار بوده‌است.
این روستا در 32 کیلومتری شمال شرقی شهرمراغه و جنوب کوه سهند، کنار رود خانه مردق چای واقع می باشد . اهالی این روستا شیعه دوازده امامی بوده واین روستا معمولا" با نام ( قراتلو ینگجه سی) شناخته می شد . واز قدیم به این روستا 150 خانوار ینگجه هم می گفتند قبل از انقلاب خانمی بنام اقدس پناهی ارباب این روستا بود که با کد خدا و مشاور ارباب روستا را اداره می کرد علاوه بر ارباب بعضی  از ساکنان دراین روستا نقش بسزایی داشتند که به آنها (هانپا ) می گفتند .
اهالی به دو طبقه خوش نشین ( به زبان ترکی قره ) و رعیت ،همان( هانپا ) تقسیم می شد .
از هانپا های معروف این روستا می توان به آقایان  اروجعلی محمودی - خداقلی عمران - علی جهان بین - حسن اسمعیلی و...اشاره کرد.
اهالی قبل از انقلاب از طریق کشت گندم و حبوبات و نگهداری احشام امرار معاش می کردند در اوایل انقلاب صنعت قالی بافی نیز به آن اضافه شد. و پس از انقلاب بعد ازتقسیم اراضی ما بین اهالی مردم علاوه بر دامداری و قالی بافی ، کشاورزی را رونق دادند و با ایجاد نهرها باغات میوه از جمله سیب را به وجود آوردند و درآمد خود را افزایش دادند و بر زندگی روستایی معنا ومفهومی خاص بخشیدند در امور زهکشی ، بهداشت ، راه ،پیشرفت های خاصی بدست اوردند و علاوه بر اینکه مهاجرت را به صفر رساندند الان  روستا مهاجر پذیر نیز می باشد
در این روستا مردانی نیک زندگی می کنند مثلا در اوایل انقلاب شخصی را که باماشین اش دختر بچه ائی را زیر گرفته بود پدربزرگ دختر به نام کلانتر علی راننده را با احترام و محافظ روانه وطن خود می کنند و بر اقوام و خانواده خود اجازه نمی دهد که یک ذره به راننده بی احترامی کنند .
این روستا از چندین محله تشکیل یافته و هر محله قوم و طایفه به خصوص خود را دارد .

1 : اشاقی باش
2 : یوخایی باش
3 : اویتا محله ( محله وسط )
4 : کورد لار ایالغی ( توضیح  اینکه کسی از کردها در این محله زندگی نمی کند و لی می گوید قبل از انقلاب اداره محیط زیست افرادی از کرد ها را برای نگهبانی از رودخانه که ماهیان زیادی داشته در این محله گماشته بود تا از رودخانه نگهبانی و از صید ماهی ها جلو گیری کند ) و به همین علت این محله به این نام معروف کردیده است.


اقوام و طایفه های معروف روستا 

1 : بالکانیلار
2 : قره داغی لار
3 : عالی گلی لار
4 : حاجیلی لار
کوههای معروف روستا 

1 : فتحعلی گردیی 
2 : ایت اوچان 
3 : شمه تپه 
4 : دوه داشی
5: قارقا قوماز
6 : اسی گونی

اماکن متبرکه این روستا:
در جاده قراتلو (شهر یولی) مکانی وجود دارد که در بین مردم روستا  به کرم اولیاسی معروف بوده و ساختمان آن که تازگیها مرمت گردیده اهالی اعتقاداتی خاصی به ان دارند و هر سال زنان روستا در ایام های خاص  در این مکان جهت قبول شدن حاجات خودشان از جمله آش و چای نذرمی کنند ودر طی مراسم با خدای خویش به راز و نیاز می پردازند.
 

تشکیلات اداری روستا

1 - انجمن شورای اسلامی .
اعضای محترم شورای اسلامی روستا قبل از انتخابات 93شورای اسلامی سه نفره بود . (اعضای شورا با توجه به تعداد آمار جمعیت ساکنین روستا تعیین می شود . طبق تعرفه تعیین اعضا زیر 1500نفره ، اعضا سه نفره می باشد و بالای 1500نفره اعضای شورا 5 نفره انتخاب می شود)آمار جمعیت روستا در سر شماری قبلی زیر 1500نفر اعلام شده بود و دلیل آن را یکی تعلل آمار گیران و خود اهالی و دخیل نکردن افرادی که دانشجو وسرباز بودند دانست .لذا برای اینکه حقوق اهالی حفظ گردد دهیاری با همکاری ریش سفیدان و اعضای شورا و اهالی سعی بر این شد که سر شماری دقیق اعلام گردد و به حول قوه الهی تقریبا 99درصد سرشماری تحقق یافت .
اهالی در انتخابات 93 اعضای شورای اسلامی خود را 5نفر با رای قاطع و شرکت 100درصدی انتخاب و به بخشداری اعلام نمودند

2 - دهیاری.
دهیاری روستا در سال 83 تاسیس یافت و فعالیت خود را از خرداد همان سال آغاز نمود . از نظر زمانی دهیاری به دو نوع تقسیم می شود 1- دهیاری پاره وقت 2 - دهیاری تمام وقت .

با توجه به اینکه دهیار توسط شورا انتخاب و توسط بخشدار بر وی حکم صادر می شود . لذا فعالیت دهیار بستگی به تعداد آمار جمعیت روستا دارد . روستایی که تعداد اعضای شورایش سه نفره است . دهیاری فعالیت پاره وقت دارد و روستایی که شورای 5نفره دارند دهیاریش تمام وقت فعالیت می کند . دهیاری روستای ینگجه تا شهریور 93 به طور پاره وقت فعالیت داشت و از مهر 93 فعالیت خود را با توجه به افزایش آمار جمعیتی به تمام وقت ارتقاء بخشیده ودر خدمت مردم می باشد .

3- پایگاه مقاومت
پایگاه بسیج روستا به نام حبیب ابن مظاهر از بدو تاسیس پایگاه مقاومت بسیج با مسئولیت شهید نجفعلی جهان بین با اعضای تقریبا" 70 و80نفره فعالیت خود را از جمله اعزام اعضای خود به جبهه جنگ8 ساله عراق علیه ایران و جمع آوری کمکهای مردمی به جبهه ها ونگهبانی شبانه در روستا و قرق کشی شبانه در حفظ اموال مردم آغاز نمود  مسئولیت فعلی این پایگاه با فرزند متدین و با درایت و فرهنگی ان شهید زنده می باشد و اعضای این پایگاه بیش از 500 نفره می باشد . در میان پایگاهها جایگاه خاصی دارد

4- خانه بهداشت

خانه بهداشت در کنترل زاد ولد روستا نقش بسزایی دارد و همچنین در بهداشت محیط روستا وکنترل امراض واگیر دار و سگهای ولگرد و زباله های خانگی و فضولات حیوانی و فاضلاب و آب اشامیدنی و آموزش خانواده فعالیتهای در خور تقدیر انجام .
تعداد کادر . قبلا" دو نفر آقا و خانم بود امروز الحمدالله این نهاد هم ارتقاء یافته و کادرش را به سه نفر رسانده . دو نفر خانم و یک نفر آقا در این نهاد خدمت رسانی مشغول به خدمت مردم هستند

5-شرکت تعاونی :
شرکت تعاونی در اوایل انقلاب و دوران جنگ و دوران سازندگی فعالیت سازنده و چشمگیر در خور روستاییان داشت ولی متاسفانه بعد از این دوران نقش این نهاد کم رنگ شد تا اینکه در این اواخر به جز سوخت رسانی هیچ فعالیت ندارد فقط برای یک نفر اشتغال زایی دارد و لا غیر و سرمایه مردم ،که اکثر قریب به اتفاق اهالی روستا در این نهاد انقلابی سهیم می باشند بلا تکلیف و بدون سود دهی و بدون اعلام ترازو بیلان مالی به اهالی در دست چه کسانی می چرخد . نمی دانم ضمنا" یک ساختمان به درد به خور اداری روستا در دست این نهاد می باشد . ولی با این حال سوخت گازوئیل تقریبا"160دستگاه تراکتور روستا را به موقع تامین می کند و خیال روستاییان از این بابت راحت می باشد .

6- باجه مخابراتی
این روستا ارتباط خود را با جهان بیرون و دور دست از دهه 70با همکاری اهالی و توجهات مسئولین با یک حط تلفن اختصاصی برقرار نمود
توضیح بر اینکه در اون زمان هیچ روستایی در این مسیر خط تلفن نداشت اهالی تصمیم می گیرند که از این نعمت بهره مند باشند لذا با مکاتبات خود مسئولین وقت را در جریان خواسته های خود قرار می دهند و با پیگیریهای مکرر شورا ها با شرط و شروط مسئولین مصوب به اجرا در آمد 1- تیر گذاری به عهده روستا می باشد 2 خط فقط یک شماره دارد 3 - این خط عمومی می باشد 4. بیشتر از این خواسته خود رادر خصوص خط تلفن افزایش نخواهید داد .
اهالی تمام شروط را قبول می کند . چاله ها از جاده هشترود یعنی سه راهی داش آتان تا ینگجه شمارش و ما بین اهالی تقسیم شد و هر کس به نوبه خود سهم خود را به اتمام رساند و تیر گذار ی مخابرات شروع و سیم کشی را به اتمام و صدای روستا را با دیگر صداهای دور دست ایران بر قرار نمودند . بدین طریق ما به جمع خانواده مخابراتی ها پیوستیم
امروز ، باز این نهاد از نظر کیفیت و کمیت خودش را ارتقاء بخشیده امروز تمام خانه ها به بیرون وصل است
متاسفانه اینترنت مافقط از دیال اپ امکان پذیر می باشد و روند ارتباط اینترنتی به کندی صورت می گیرد . در این زمانی که به دوران دولت الکترونیک معروف است . عدم دسترسی به اینترنت پر سرعت برای این روستای بالای 1700نفر جمعیت و 80درصد اهالی باسواد و با داشتن مدارس ابتدایی و راهنمایی وقریب به 100نفر دانشجو وبالای 100نفر دارای مدرک آکادمی و فرهنگی و کارمند مغازه های پر رونق .یک کاستی به حساب می آید و جای آن خیلی خالی دیده می شود .اهالی برای انجام امورات الکترونیکی یک ربع ساعتی خود باید یک روز کاری خود را به چند دقیقه کار الکترونیکی تعطیل کنند تا با مراجعه به شهر امورات خود را به اتمام برسانند در حالیکه یک دقیقه کاری برای کشاورز با یک ساعت کاری شهری برابر است اگر به موقع از آن استفاده ننماید دیگر هیچ وقت آن را بدست نمی آورد . اتلاف وقت برای کشاورز برابر با از دست دادن طلا ست .
امیداوارم مسئولین محترم در این امور هم این اهالی را یاری رسانند و همچنین سرمایه گذاری برای خودشان باشد .
لازم به توضیح می باشد . که اهالی روستا از نظر اتحاد و هم بستگی در سطح 20 قرار دارند با همبستگی به تمام خواسته های خود رسیده اند

 

این روستا اولین روستایی در بین 9روستای مسیر مردق چای می باشد که شهید خود را تقدیم انقلاب اسلامی در جبهه های حق علیه باطل کرد اولین روستا است که حمام بهداشتی را در روستا با همکاری جهاد سازندگی احداث نمود  اولین روستا می باشد که کمکهای مردمی بیشتر به جبهه ها می رساند و در راهپیماییها شرکت داشت و اولین روستا است که از نعمت تلفن بر خوردار شد و اولین روستا است که مدرسه راهنمایی تاسیس شد .............. اولین های بشتری دارد که شرح همه آنها در اینجا میسرنمی باشد.

این روستا  از نظر فرهنگی و کانون تبلیغات فرهنگی دارای سه مسجد می باشد . بنامهای مسجد جامع ،مسجد معجزه آباد ، مسجد حضرت ابولفضل . دارای هیئت ودسته جات عزاداری ابا عبدالله الحسین.و تیمهای ورزشی فوتبال خرد سالان و میان سالان و نوجوانان .

 

 

عکسهای شماره 1 ،5و10 متعلق به آقای ایوب فارابی و بقیه عکسها توسط آقای حسن جهان بینی فرستاده شده است
 
 
.








با تشکر از جناب آقای حسن جهان بینی که عکسهای این صفحه را برایمان ارسال نمودن 
<
hasan

14 اردیبهشت1393 20:59

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: عضو سايت
  • تاريخ عضويت: 24.01.1393
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
سلام آقای فارابی ضمن تشکر از زحمات جناب عالی :
دو تا عکس از فوق متعلق به روستای آغاجری می باشد در صورت امکان آنها را عوض کنید
<
farabi

19 اردیبهشت1393 20:59

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: مدیر پرتال
  • تاريخ عضويت: 13.09.1392
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
با سلام
حسن اقا عکسهای اشاره شده را حذف کردم اما در مورد بقیه عکسها باید به اطلاعتان برسانم بعضی از روستاها در موقع عکسبرداری از وضعیت جوی مناسبی برخودار نبودن و به همین دلیل ناچارا از عکسهای بی کیفیت استفاده شده خواهشا اگر شما عکسهای بهتری دارید می توانید آنها را به ایمیل اینجانب ارسال فرمائید تا به اسم خودتان در سایت قرار داده شود در ضمن اندازه عکسها 450 *600 باشد بهتر است

ایمیل بنده JAFAR.FARABI@YAHOO.COM


در ضمن اگر در مورد روستا هم توضیحاتی بدین ممنون میشم
<
hasan

21 اردیبهشت1393 23:28

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: عضو سايت
  • تاريخ عضويت: 24.01.1393
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
سلام : آقای فارابی ! از اینکه نتوانستم عکس خوبی ارسال نمایم شرمنده ضمنا" از شما تشکر می نمایم که از عکسهای ارسال شده استفاده نموده ودر این صفحه درج فرموده اید .
در مورد روستا در حد توانم مطالب بالا را ارسال نمودم امیدوارم مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گیرد.
متشکر شما حسن جهان بینی
<
farabi

13 خرداد1393 15:43

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: مدیر پرتال
  • تاريخ عضويت: 13.09.1392
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
منم به نوبه خود از شما دوست عزیز جناب جهانبینی تشکر نموده که در فرستادن مطالب بالا زحمات زیادی را متحمل شده اید.
اجرکم عندا....
<
hasan

16 خرداد1393 22:02

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: عضو سايت
  • تاريخ عضويت: 24.01.1393
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
سلام آقای فارابی : از اینکه قلم شکسته بسته و آتل بندی شده ی بنده را با لبخندی ملیح و نمکین می پسندی و اونا را به مطلب اطلاعاتی روستا می افزاید متشکر و ممنون هستم
بر خورد ملیحانه و بنده نوازیتان بنده را بر اندیشه و تفکر در خصوص زندگی روستایم مصمم می سازد که در این خصوص بیشتر مطالعه کنم.
<
farabi

17 خرداد1393 00:11

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: مدیر پرتال
  • تاريخ عضويت: 13.09.1392
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
با سلام
جناب جهان بینی ای کاش در هر روستائی افراد معتمدی مثل شما وجود داشت و ما را در تکمیل این پروژه عظیم یاری می نمود چون اطلاعاتی که روستائیان از زادگاه خودشان دارند هرگز ما به اندازه انها در مورد روستاها نمی دانیم
<
hasan

17 خرداد1393 21:24

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: عضو سايت
  • تاريخ عضويت: 24.01.1393
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
این روستا از نعمت گاز و برق بهرمند است .

این روستا دو راهی ارتباطی که یکی راه شوسه قدیمی که به شهر یولی معروف است از جنوب غربی روستا باروستاهای سعید آباد ( گودوق قران )و بهنق اصفهانجیق و قوزلوجه و شهرک و روستای جهانگیرمتصل و به شمال شرقی شهر مراغه منتهی می شود .
و دیگری جاده اسفالته که روستاهای مردق چای را به هم متصل و از انجا به جاده ترانزیتی مراغه هشترود منتهی می شود .
و از شمال به کوه سهند و مراتع معروف سهند از جمله بایندور و شاه یوردی و مراتع اطراف رودخانه صوفی چای می توان به راحتی از این روستا رفت
<
hasan

19 خرداد1393 17:58

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: عضو سايت
  • تاريخ عضويت: 24.01.1393
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
سلام آقای فارابی نظرتون در مورد مطالب ارسال چیست؟ لطفا از رهنمود های ارزشمند خود بنده نوازی فرمایید
نظرمورخه 3/17 به مطالب اضافه شود . در صورت تائئد لطفا"
<
farabi

19 خرداد1393 21:47

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: مدیر پرتال
  • تاريخ عضويت: 13.09.1392
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
با سلام

جناب جهانبینی به نظر بنده مطالب ارسالی کامل بوده و اگر بیش از این باشد شاید از حوصله بازدید کنندگان خارج شده و رغبتی به خوندن مطلب نداشته باشند احیانا اگر به نظر تون بازم مطلبی مونده در همین قسمت نظرات درج کنید تا کسانی که علاقه دارند مطالعه فرمایند .
با تشکر از زخمات جنابعالی که واقعا شرح مفصلی در مورد روستای خودتان ارائه دادید.
<
همسفر

3 اردیبهشت1394 12:39

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
سلام خدمت آقای فارابی عزیز.
در مورد روستای ینگیجه از حسن آقا سئوالی داشتم . من شنیده بودم که قبل از انقلاب ارباب ها حرف اول و آخر روستا بودن یعنی صاحب همه چیز اون روستا یا روستاهای اطراف بودند و اینکه در عروسی ها عروس باید با رضایت ارباب شوهر میکرد البته اگه نخواستین هم توضیح ندین .
وضمنا شنیدم که در اکثر عروسیهای امروزیشون هم تریاک و عرق باید باشد.
ممنون.
<
حسن

5 خرداد1394 01:20

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
جناب غمسفر مورخه 94/2/3اونیکه شما شنیده اید احتمالا زادگاه خود شما باشد . عرض بخدمت جنابعالی ومخ معیوب تان می رساند که قبل از انقلاب اونی که ارباب میگید در این روستا خانم بود نه آقا
دوما علاوه بر از ارباب رعیت های بزرگی از اهل همین روستا بودند که نقش ارباب را انطوری که شما در مخیله تان می پرورانید کم رنگ می کرد و سوما" تو بگو در کجا و کدام عروسی هست که این بساطها نباشد ؟ تما عروسیها اینطور هم نیست . اینو بدون که پنج انگشت تو باهم برابر نیستند . اینو بدون آدمای احمقی از هم قطارا ی جناب عالی پیدا میشن که در خفا به بهانه عروسی کارهای احمقانه بکنند این دال بر این نمی شه که تمام عروسی ها ما به اینجور کارا آلوده شده . از من اگر می شنوی برو مغزتو شستشو کن و غسل کن و بعد بیا قضاوت این مردمو بکن
<
برهان

29 آذر1395 13:45

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
باسلام ممنون ارمطالبتون اغای جهانبین

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود