روستاي ساري قيه


روستای ساری قیه
 
 
ساری‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سراجوی جنوبی بخش سراجو شهرستان مراغه واقع شده‌است.و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن 291 نفر ودارای  73خانوار بوده‌است.
روستای ساری قیه تا مرکز بخش(خراجو) در حدود 25 کیلومتر بوده که مسیر آسفالت می باشد. جمعیت روستا طبق آمار سر شماری عمومی نفوس و مسکن سال 1385 در حدود 339 نفر بوده که در سر شماری سال 1390 به 291 نفر رسیده که طبق این سر شماری حدود 200 نفر سواد خواندن و نوشتن را دارند
این روستا که در دامنه کوه و در منطقه صخره‌ای خطرساز واقع شده بود، به تشخیص کارشناسان به محل جدیدی با همان نام انتقال یافته است این طرح با هدف پیشگیری ازاحتمال بروز حوادث غیرمترقبه ناگوار ناشی از رانش زمین اجرا شده است این آبادی دارای برق ،تلفن ،جاده آسفالته ،مدرسه ومسجد می باشد.
آب مزروعی این آبادی از رودخانه لیلان وچشمه تامین وحدود1194 هكتار اراضی مزروعی وسردرختی میباشد .محصولات عمده این آبادی غلات،حبوبات،انگور،زردآلو،بادام وسایر درختان میوه می باشد ازصنایع دستی قالی بافی دراین روستا رواج دارد.
این روستامحیط مناسبی برای ماهیگیری تفریحی میباشد . واسم این روستا  ازدوكلمه تركی ساری(زرد)وقیه (صخره)درمجموع صخره زرد الهام گرفته از صخره كنار آبادی قدیمی می باشد.
 
 












<
2TMN

5 اسفند1393 22:09

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
آیا داستان غار ساری قیه واقعیت دارد؟؟؟؟
ممنون می شم برای پاسخ به وبلاگ من بیایید و کمی شادی کنید.
bigli_bigli.rozblog.com

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود