روستاي تازه كند سفلي

 

 

 

 

 

روستای تازه كند سفلی

 

 

تازه‌کند سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان قره‌ناز بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است .و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال 1390، جمعیت آن 376 نفر ودارای  115خانوار بوده‌است. 

 

اين آبادي در 2كيلومتري شرق ميدان مجلس مراغه و 500 متري جنوبي جاده مراغه ،تهران واقع شده است وضع طبيعي جلگه وآب وهواي معتدل  داراي برق ،تلفن،ابياري،فاضلاب،گاز رساني،جاده آسفالته،مدرسه،خانه بهداشت ،مسجدوحسينيه و دهیارری مي باشد.

 

آب مزروعي این روستا از رودخانه های چکان و کامل آباد که از طرق هشت آب بند انحرافی از رودخانه های مزبور و توسط دو رشته قنات میسر گشته است که حدود181 هكتار اراضي مزروعي وسردرختي این روستا را ابیاری می کند .محصولات عمده اين آبادي غلات،حبوبات،انگور،زردآلو،بادام،گردو،آلوچه وساير درختان ميوه مي باشد ازصنايع دستي قالي بافي دراين روستا رواج دارد.

 

ازديدنيهاي اين روستا به غار مخوف و وحشتناك ،در عين حال بسيار زيبا وجذاب هامپوييل (كه شرح آن درهمين وب سایت آمده است )وكبوتر خانه قديمي كه الان بعلت عدم تعميرات درحال از بين رفتن است مي توان نام برد وچشمه معدني ايستي بلاغ( آبگرم) نيز دراين روستا قرار دارد. صخره های سنگی بنام محلی( اولو قیه) و کوه سر به فلک کشیده  زریش که ریشه در تاریخ باستان وزبان اوستایی دارد و مناظر اطراف رود خانه مرد ی چای که جاده غار هامپوییل به آنجا ختم میشود  همچنین دیدن مناظر(ساری قیه داشی)وطبیعت دره رودخانه  و اطراف آن خالی از لطف نیست. شناخت و بررسی علل پیدایش روستا در پیدایش روستاها عوامل طبیعی و عوامل انسانی موثر بوده و هر یک از آنها به عوامل فرعی تقسیم می شوند. در این روستا عوامل طبیعی از جمله آب و خاک کافی و مناسب دلایلی برای پیدایش روستا بوده اند. همچنین قرار گرفتن در بین رودخانه های چکان و کامل آباد یکی از عوامل مهم دیگر است. این رودخانه ها دائمی بوده و در فصول کشاورزی یکی از منابع مهم تامین آب کشاورزی روستاهای حوزه نفوذ وخود روستای تازه کند سفلی میباشد می باشد. بررسی منابع تأمین آب آشامیدنی و کشاورزی روستا آب آشامیدنی روستا از طریق لوله کشی انجام گرفته که این لوله کشی توسط اداره جهاد کشاورزی ..... ازطریق لوله انحرافی از مسیر لوله کشی اصلی از منبع سهند میسر شده است

 

از شاعران معاصر روستا میتوان جناب عبدالله اختر نیا و رجبعلی عبادی را نام برد وهمچنین استاد عاشیق حبیب یکی از هنرمندان این روستا بوده وآقای محمد یاری نقاش چیره دست روستا و آقای ایوب فارابی که یکی از عکاسان سرآمد گوگل ارث بوده واکثر عکسهای شهرستان مراغه توسط ایشان در گوگل مپ شده و همچنین بیش از 90 در صد عکسهای این وبلاک توسط ایشان در اختیار ما گذاشته شده متعلق به این روستا می باشد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
<
farabi

8 اردیبهشت1402 11:48

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: مدیر پرتال
  • تاريخ عضويت: 13.09.1392
  • وضعيت در سايت: آفلاين
  • خبر
  • نظر
عبدالله اخترنیا, [27/04/2023 07:50 ب.ظ]
آشنایی با روستای تازه کند سفلی
بنا برتحقیقات بعمل آمده از اهالی منطقه و ریش سفیدان روستا و با توجه به آثار بجای مانده از ادوار گذشته همه حاکی از آن است که قدمت تاریخی این روستا در خوشبینانه ترین زمان ممکن بیش از 350 الی400 سال نیست و بوجود آمدن آن به شرح زیر است.
درمیان چند روستای اطراف تازه کند سفلی روستای چکان از قدمت بسیار بالایی برخوردار است. و هنوز در اطراف روستا آثاری از آتشکده های زرتشتی هویداست و نزدیک به یک قرن پیش در موقع ساخت یا تعمیر مسجد روستا کتیبه ای بسیار قدیمی یافت میشود که به دلیل نا آگاهی افراد حاضر در محل مدفون می گردد. ارباب این روستای باستانی تشکیل دهنده ویا پایه گذار روستاهای تازه کند سفلی و عُلیا می باشد روستای تازه کند عُلیا را به پسر بزرگتر ابراهیم خان و تازه کند سفلی را به یوسف خان واگذار می کند از آن زمان ایجاد اتّحاد وانسجام در بین سه روستا شکل می گیرد بطور مثال . آب جاری کشاورزی هر دو روستا از روستای چکان تآمین می شود . وادی رحمت هر سه روستا در جوار امامزاده ابراهیم درخاک روستای چکان پایه گذاری می شود هرسال دهم ماه محرّم « عاشورا » و سیزدهم اختتامیه هئیت عزاداران حسینی هر دو روستا در چکان بر پا می شود.
در گذر زمان شخصی بنام میرزا قهرمان که بعد ها عاصف دیوان معروف شد بدون هیچگونه سابقۀ اربابی یا ارباب زاده گی در خانواده . اطلاعی نیست چگونه و با چه معیاری روستاهای چکان و تازه کند عُلیا را تصرف میکند . ولی یوسف خان با اقتدار در عرصه قدرت باقی می ماند. عاصف دیوان دو پسر داشت اسدالله خان و یدالله خان . و چهار داماد . اسکندر آقا . حسین آقا مقدّم . مظفّرخان صولتی . دکتر سینا که پسرآشپز مخصوص خود بود
بعداز به قدرت رسیدن عاصف در یک عمل سخاوت مندانه حقابۀ کشاورزی که به دو روستا تازه کند عُلیا وسفلی تعلق یافته بود . رسمی. و به زمین دفن مردگان در جوار امام زاده ابراهیم سند صادر می کند
یوسف خان ارباب روستای تازه کند سفلی چهار پسر داشت مصطفی خان . رضا قلی آقا . محمد آقا . اکبر آقا بعد از فوت یوسف خان کلیه اموال منقول و غیر منقول روستا در بین پسر ها تقسیم می شود رضا قلی آقا با خرید زمین های برادرانش بیشتر در عرصه قدرت نمایی می کند.
اسکندر آقا پسر مصطفی خان داماد عاصف کارمند ادارۀ دارایی بوده در یک مهمانی دوستانه به اعتبار این دو شخصیت یعنی پدر و پدر زنش عاصف با پرداخت یک صدم قیمت به عنوان بیانه دویست خروار گندم با سهراب خان ارباب هشترود معامله می کند. این معامله درست در زمان شرف یک قحطی بزرگ قرن صورت می گیرد. در مدت بسیار کوتاهی قیمت گندم از دو ریال به ده تومان افزایش می یابد. اسکندر آقا به غیر از ارث پدری خود از روستا کل سهم عموی خود رضا قلی آقا را به مبلغ سی دو تومان خریداری می کند
<
اخترنیا

8 اردیبهشت1402 12:00

اطلاعات نظر
  • گروه کاربری: ميهمان
  • تاريخ عضويت: --
  • وضعيت در سايت:
  • خبر
  • نظر
ادامه نظرجناب اختر نیا
می توان گفت نود پنج درصد روستای تازه کند سفلی به اسکندر آقا تعلّق می یابد واز آن طرف کلّ روستای تازه کند عُلیا به عنوان ارث پدر زنش به اسکندر آقا می رسد.
وآن پنج درصد باقی مانده از تازه کند سفلی متعلّق به محمد آقا واکبر آقا بوده که بعد از آنها این اموال به علی خان آقا و بعد به فیروز آقا می رسد ودر زمان محمد رضا شاه که اصلاحات اراضی به میان آمد در بین اسکندر آقا و فیروز آقا اختلافاتی بسیار به وجود آمد ودر اوایل انقلاب اسلامی زمین های که سند رسمی نداشتند جز مستثنیات حساب شده توسط هییت هفت نفره به مستضعفان وا گذار شد .
و اما اتحاد و انسجام در بین سه روستا تا سال 1365 همچنان برقرار بود ولی بعلت کمبود باران و وقوع خشکسالی شدید در منطقه آب جاری و قانونی کشاورزان هر دو روستا توسط کشاورزان روستای چکان مسدود شد که باعث نزاع و درگیری و از بین رفتن همه ی اتحاد و همبستگی شد و قانون ارباب و رعیت که از زمان برده داری توسط سرمایه داران امریکایی به اشکال مختلف به افریقا و اروپا و آسیا گسترش یافته بود تا پیروزی انقلاب جمهوری اسلامی در این منطقه نیز حکم فرما بود و مشکلات روستا توسط نماینده ای بنام کدخدا . در دوره متفاوت یعقوب بابازاده و یعقوب جعفری و یوسف مکاری حل و فصل شده است.
بعد از سال 1357 روش کد خدایی به انجمن روستایی با محوریت آقایان یدالله یزدانی ، اسماعیل قائمی ، حبیب واحدی ، محمد مکاری ، اختیار شکری و ... تغیر یافت در این مقطع با همت اهالی ساخت پروژه کانال فاضلاب ، انرژی برق ، و راه روستایی به بهره برداری رسید و دوباره انجمن روستایی با نام جدید شورای اسلامی با محوریت آقایان سعید اله فارابی ، صفر زاهدی ، مجید قدرتی ، محمد علی اخترنیا ، مروّت قائمی ، بختیار شکری ، سلمان نور محمدی و ... از دهیاری آقایان نبی اله قائمی و بهزاد ابراهیم زاده در دوره های متفاوت ادامه یافته و همچنین افرادی که در جرگه ی مسئولیت ها بودند نامشان از قلم افتاده همه بر گردن ما حق دارند . دین رسمی این روستا . اسلام و شیعه 12 امامی . واز نظر درآمدی . کشاورزی ، دامداری و قالی بافی است . و با وجود دو طایفه ی اصیل حاج آقا بابا و عزیز خان آمار در پنجاه سال اخیر در بین 100 تا 140 خانوار متغیر بوده است . یاد میکنیم از همه ی رفتگان ، فراموش شده گان ، بی وارثان خصوصآ نابینا ی مرحوم زلفعلی شیردل و مرحوم لال که اکبر نامیده شد روحشان شاد و نامشان ماندگار. در پایان وجود با عزّت هنرمند نقاش برجسته کشورمان استاد محمد یاری را مغتنم شمرده آرزوی سلامتی و توفیق روز افزون داریم .
نویسنده عبدالله اخترنیا

ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود