روستای ازبک،

.
.
روستای ازبک
 
ازبک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی استکه در دهستان سراجوی غربی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است.و براساس سرشماری مرکز آمارایران درسال 1390، جمعیت آن 142 نفر ودارای 33خانوار بوده‌است.
این روستا در 10 كیلو متری شمال مراغه  در یك منطقه كوهستانی  با آب وهوای معتدل واقع شده این روستا دارای 119 هكتار اراضی مزروعی زیر گشت می باشد .آب مزروعی این روستا از چشمه سارها تامین میشود .  غلات وحبوبات از محصولات این آبادی می باشد  این روستا بعلت اینكه تا به حال  جاده درست وحسابی نداشته طبیعت قدیمی خودش را حفظ نموده وبكر مانده  واز بالای ارتفاع چشم انداز خوبی دارد در این روستا غارهای كنده شده قدیمی به وفور یافت میشود  «تپه (ازبک  تپه سی) روستای ازبک، با قدمت هزاره 1و2 قبل از میلاد و قرون اولیه و میانه اسلامی به ثبت آثار ملی به شماره  21258 رسیده است
 
روستای اوزبک به قلم جناب ستارنژاد
 
ازبک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که دردهستان سراجوی غربی بخش مرکزی شهرستان مراغه واقع شده‌است. و براساس سرشماری مرکز آمارایران درسال 1390، جمعیت آن 142 نفر ودارای 33خانوار بوده‌است)سایت فارابی اصل).
مختصات جغرافیای روستای ازبک: این روستا در 37 درجه 28 دقیقه 81 ثانیه شمالی و 46 درجه 17 دقیقه 69 در جه غربی قرار دارد.

روستای ازبک یکی از قدیمی ترین و درعین حال توریستی ترین روستاهای شهرستان مراغه است. داده های تاریخی روستا اعم از تپه تاریخی و غارهای دستکند نشان از قدمت این روستا دارد. روستایی که زندگی مردمش با معماری صخره ای و کوهستان عجین شده است. قدمت استقرار در ازبک عصر آهن را نشان می دهد.
ریشه شناسی معنی ازبک
 
ازبک که در تلفظ عامیانه اوزبی معروف و شناخته است. در ذیل به چند فرهنگ لغت اشاره می شود.
اوز بای(uzbay) توانا(لغت نامه دیل دنیز).

(اوزبک) اوز + بک: نیرومند، جسور(فرهنگ لغت ترکی فارسی شاهمرسی)
(اوزبک) طایفه ای است دارای سی دو اوروغ و هر اوروغی منشعب به طوایف متعدد(خلاصه عباسی 133ص فرهنگ ترکی به فارسی سنگلاخ استرآبادی).
اوزبک(اوغوز + بگ) ازوبکستان جمهوریه سینده یاشایان تورک خالقی. اوزبک قالاسی: بو قالا ارومیه گولونون جنوب غربینده قرار تاپب و 617 ه ایلینده اوزبگ آدلی بیر پهلوانین قالاسی اولموشدو(فرهنگ لغت ارک, اسماعیل جعفرزاده).
ازبک: طایفه ای از تاتارها. نام طایفه. مرکب از دو واژه اُوز(خوب و یا خود) + بک یا بگ(امیر). به معنی بیک خوب یا خود بیک(فرهنگ واژگان ترکی در ادبیات فارسی، عادل ارشادی فر ص 33).
فرهنگ لغت دهخدا: ازبک . [ اُ ب َ ] (اِخ ) طایفه ای از تاتار. رجوع به اوزبک شود.

- مثل ازبکها ؛ تشبیهی مبتذل ، که از آن بدپیراسته بودن موی بروت و ریش و سر خواهند.
ازبک نام پادشاهی در منطقه آذربایجان در دوره مغولان نیز بوده که بسیار نیرومند  بود(حبیب السیر جزو چهارم از ج 2 صص 209 – 210).
 با این توضیح می توان چنین نتیجه گرفت که اوزبی از دو کلمه اوز + بی تشکیل شده که روی هم رفته شاید بتوان گفت والی روستا امیری بوده بنام اوزبگ که شخصیتی توانا و جسور در منطقه آشان داشته است.
در ضمنقشلاق ازبک ده کوچکی است از بخش شهریار تهران.
با احترام ستارنژاد سعید دانشجوی ارشد باستان شناسی
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 









ارسال نظر

نام:*
ايميل:
متن نظر:
کد امنيتی: *
عکس خوانده نمی شود